همه کاربردهای پوکه یا پومیس را بشناسید | آپدیت 1402

کاربردهای پوکه معدنی
از پوکه معدنی چه استفاده‌ای می‌شود؟ کاربرد پوکه معدنی چیست و موارد استفاده آن کدامند؟ پوکه قروه چه کاربردهایی دارد؟ در این نوشته سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

از پوکه معدنی چه استفاده‌ای می‌شود؟ کاربرد پوکه معدنی و موارد استفاده آن کدامند؟ پوکه قروه چه کاربردهایی دارد؟ در این نوشته سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ دهیم. و تمامی کاربردهای پوکه معدنی در همه صنایع را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

برای خرید، سفارش و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
شماره موبایل: 09361317050

کاربردهای پوکه معدنی آنقدر زیاد است که این سنگ را به یک کانی خاص تبدیل کرده است. طیف وسیعی از صنعت و ساختمان سازی گرفته تا پزشکی و کشاورزی از پوکه قروه استفاده می‌کنند تا کالاها و محصولات خود را تولید کنند یا خدمات بهتری ارائه دهند.

برای اینکه با موارد استفاده پوکه آشنا شوید تا پایان این نوشته با پوکه برتر همراه باشید.

فهرست عناوین

کاربرد پوکه در کجاست؟

پوکه که با نام پومیس یا Pumice شناخته می‌شود یک سنگ آتشفشانی است. در حقیقت این سنگ از گدازه‌های آتشفشان که در حال سرد شدن هستند به وجود می‌آید. به دلیل داشتن ویژگی‌ها و خواص زیادی که پومیس دارد، استفاده از آن در صنایع مختلف رواج دارد.

حتما بخوانید: پوکه معدنی چیست؟

یکی از سوالاتی که ذهن مخاطبان ما را اشغال کرده این است که: «پوکه معدنی چه کاربردهایی دارد؟» در پاسخ به این سوال باید تمامی صنایع و بخش‌هایی که از پومیس به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند را نام برد. در زیر به بخشی از سوالات متداول شما پاسخ داده‌ایم.

در یک نمای کلی کاربردهای پوکه معدنی را می‌توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

  1. کاربرد پوکه در ساختمان سازی
  2. استفاده از پوکه در ساخت بتن
  3. استفاده از پوکه در مقاوم‌سازی ساختمان
  4. کاربرد پوکه در مقاومت در برابر حرارت و رطوبت
  5. استفاده از پوکه برای تزئین دیوار و نما
  6. استفاه از پوکه به عنوان عایق صوتی
  7. کاربرد پوکه در کشاورزی
  8. موارد استفاده پومیس در عمران و راه‌سازی
  9. استفاده از پوکه در ساخت سد آبی
  10. استفاده از پوکه در ساخت تونل و مترو
  11. استفاده از پومیس در ساخت آبنما
  12. موارد استفاده پوکه در صنعت
  13. استفاده از پوکه در ساخت لوازم بهداشتی
  14. استفاده از پوکه در نساجی
  15. استفاده از پومیس در تصفیه خانه
  16. استفاده از پوکه در آکواریوم
  17. استفاده از پوکه در صنعت پزشکی

کاربردهای پوکه یا پومیس

پوکه انواع مختلفی دارد. مانند پوکه عدسی، پوکه نخودی، پوکه بادامی، پوکه ماسه ای، پوکه فندقی، پوکه مخلوط، پوکه سیاه و پوکه ساختمانی. انواع مختلف پومیس با هم تفاوت‌هایی در وزن مخصوص و اندازه دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع پوکه لینک زیر را مشاهده کنید.

حتما بخوانید: انواع پوکه معدنی

هر کدام از انواع پومیس موارد استفاده متفاوتی دارند و در بخش‌های مختلف از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در جدول زیر انواع این سنگ و موارد استفاده آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

نوع پوکهاندازه پوکهکاربرد پوکه
نخودی۵ تا ۱۰ میلی‌مترساختمان سازی
شیب بندی
عدسی۱۰ تا ۱۵ میلی‌مترتولید بلوک‌های بتنی سبک
بادامی۱۵ تا ۲۰ میلی‌مترشیب بندی
تولید بلوک‌های بتنی سبک
کشاورزی و باغبانی
ماسه‌ای۰ تا ۵ میلی‌مترتولید بلوک‌های بتنی سبک
پر کردن فضاهای خالی

کاربرد پوکه در ساختمان سازی

کاربردهای پوکه معدنی در ساختمان سازی
کاربردهای پوکه معدنی در ساختمان سازی

موارد استفاده پومیس در ساختمان سازی بسیار زیاد است. از این سنگ در سقف، کف، دیوارها، پی و حتی نمای ساختمان استفاده می‌شود.

پوکه در عین حال که وزن کمی دارد از استحکام بالایی برخوردار است. به همین دلیل استفاده از این سنگ خاص در ساختمان سازی مرسوم است.

کاربردهای پوکه در ساختمان سازی عبارتند از:

  • ساخت بتن با پوکه
  • استفاده از پوکه در شیب بندی
  • استفاده از پوکه برای مقاوم سازی ساختمان
  • کاربرد پوکه در مقاومت در برابر حرارت و رطوبت
  • استفاده از پوکه برای تزئین دیوارها

حتما بخوانید: پوکه عدسی

ساخت بتن با پوکه

علاوه بر استفاده مستقیم از پوکه در ساخت و ساز ساختمان مانند استفاده در کف برای شیب بندی، استفاده در دیوارهای ساختمان و… از پوکه برای ساخت مصالح ساختمانی نیز استفاده می‌کنند. یکی از این مصالح بتن سبک است.

به طور معمول بتن‌های سبک را از پوکه عدسی می‌سازند که یکی از انواع پرکاربرد پوکه است. این بتن‌ها مقاومت و طول عمر بالایی دارند.

استفاده از پوکه در شیب بندی

کاربرد پوکه در شیب بندی
کاربرد پوکه در شیب بندی

هنگام ساخت و ساز ساختمان لازم است شیب سقف و همچنین کف هر طبقه تنظیم شود. به خصوص شیب بندی کف حمام و دستشویی اهمیت بالایی دارد. از آنجا که پومیس وزن بسیار کمی دارد و وزن کلی ساختمان را بالا نمی‌برد، برای شیب بندی سقف، کف و حیاط ساختمان‌ها از این ماده استفاده می‌شود.

استفاده از پوکه برای مقاوم‌سازی ساختمان

موارد استفاده پوکه در مقاوم سازی ساختمان
موارد استفاده پوکه در مقاوم سازی ساختمان

گفتیم پومیس با وجود وزن کمش مقاومت و استحکام بالایی دارد. از این رو یک ماده ایده‌آل برای ساختمان به حساب می‌آید. زیرا هم وزن کلی ساختمان را پایین می‌آورد و هم مقاومت ساختمان را بالا می‌برد.

این مساله به ویژه وقتی که ساختمان در یک محدوده نسبتا زلزله‌خیز قرار دارد اهمیت بالایی پیدا می‌کند. چرا که پوکه به افزایش استحکام ساختمان و مقاومت در برابر زلزله کمک بزرگی می‌کند.

کاربرد پوکه یا پومیس در مقاومت در برابر حرارت و رطوبت

استفاده از پوکه برای مقاومت در برابر حرارت و رطوبت
استفاده از پوکه برای مقاومت در برابر حرارت و رطوبت

پوکه یا پومیس سنگی است که از گدازه‌های آتشفشان‌ها به وجود می‌آید. از این رو مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارد. به همین دلیل ساختمان‌هایی که از این سنگ استفاده می‌کنند در برابر حوادثی مانند آتش‌سوزی مقاوم هستند.

از طرفی پوکه مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. و به همین دلیل برای فرسوده نشدن ساختمان در اثر بارش باران و برف، از این سنگ در ساخت و ساز استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: پوکه بادامی

استفاده از پوکه برای تزئین دیوارها

در کنار تمام مواردی که نام بردیم، از پوکه ها برای تزئین بخشیدن به دیوارها و نماها نیز استفاده می‌شود. برخی از انواع پوکه رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی دارند که زیبایی چشم‌گیری به نماها و دیوارها می‌بخشند.

برای خرید، سفارش و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
شماره موبایل: 09361317050

استفاده از پوکه به عنوان عایق صوتی

استفاده از پومیس به عنوان عایق صوتی
استفاده از پومیس به عنوان عایق صوتی

تخلخل بالای پومیس باعث وجود حفره‌های زیادی در این سنگ می‌شود. این حفره‌ها از حباب‌های ریز هوا تشکیل شده‌اند. از این رو پومیس یکی از مواد مهم در ساخت عایق صوتی است.

امروزه برای ایجاد محیطی آرام و کم سر و صدا در ساختمان‌ها، برج‌ها و آپارتمان‌ها از آجرهای عایق صدا استفاده می‌کنند. این آجرها از پوکه ساخته می‌شوند. استفاده از این آجرها در حال حاضر بسیار مرسوم است.

علاوه بر این، ورق‌های نازکی نیز از پومیس می‌سازند که در دیوارها استفاده می‌شود. این ورق‌های نازک به همراه آجرهای عایق صوتی، سد محکمی در برابر سر و صداهای بیرون ساختمان هستند.

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

کاربردهای پوکه معدنی در کشاورزی
کاربردهای پوکه معدنی در کشاورزی

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پوکه تخلخل بالای آن است. این ویژگی باعث می‌شود جذب و نگهداری آب توسط پومیس با قدرت بالایی انجام شود.

هنگامی که خاک کشاورزی را با پوکه یا پومیس مخلوط می‌کنند، خاک حاصل در مدت زمان بیشتری قادر به حفظ آب و رطوبت می‌باشد. از طرفی با آبیاری‌های متعدد، مواد معدنی موجود در خاک شسته نمی‌شود. این خاصیت کشاورزان را به استفاده از پومیس سوق داده است.

علاوه بر تخلخل بالا، خواص دیگر این سنگ مانند وزن کم، ضد باکتری بودن، انتقال دادن اکسیژن به ریشه گیاهان، نفوذ پذیری بالا و… نیز در استفاده از این ماده معدنی در کشاورزی نقش دارند.

از پومیس می‌توان در کشاورزی، باغبانی، گلخانه‌ها، گلدان‌ها و گیاهان آپارتمانی و همچنین روف گاردن‌ها استفاده کرد. این ماده مانع از تبخیر آب می‌شود، حشرات را دفع می‌کند، هوادهی خاک را بالا می‌برد و باعث رشد بیشتر گیاهان می‌شود. به همین دلایل در بخش کشاورزی و باغبانی شاهد استفاده فراوان از آن هستیم.

موارد استفاده پوکه در عمران و راه سازی

موارد استفاده از پوکه در عمران و راه‌سازی
موارد استفاده از پوکه در عمران و راه‌سازی

یکی دیگر از کاربردهای این ماده معدنی، استفاده در بخش عمران و به خصوص راه سازی است.

تعمیر و نگهداری جاده و ایجاد روکش سطح جاده از مهم‌ترین موارد استفاده پوکه در بخش عمرانی می‌باشد.

کاربردهای پوکه معدنی در بخش عمران و راه سازی شامل موارد زیر است:

  • استفاده از پوکه در ساخت سد آبی
  • موارد مصرف پوکه در ساخت تونل و مترو
  • کاربرد پوکه در ساخت آبنما

کاربرد پومیس در ساخت سد آبی

کاربرد پوکه در ساخت سد آبی
کاربرد پوکه در ساخت سد آبی

پوکه از نفوذ آب به درون زمین جلوگیری می‌کند. قدرت بالای این سنگ در نگهداری آب باعث شده تا در ساخت انواع سدهای آبی از آن استفاده شود.

مصرف پوکه در ساخت تونل و مترو

استفاده از پومیس برای ساخت تونل و مترو
استفاده از پومیس برای ساخت تونل و مترو

به سه دلیل پومیس در ساخت تونل‌ها به کار می‌رود. دلیل اول وزن بسیار کم این سنگ است. برای ساخت تونل‌ها، به خصوص تونل‌های مترو، باید از مصالح سبک و کم وزن استفاده کرد. دلیل دوم این است که پومیس عایق صدا می‌باشد و این مورد برای ساخت مترو در زیر شهر بسیار مهم است.

در نهایت دلیل آخر برای استفاده از انواع پوکه در ساخت تونل‌ها عایق بودن پوکه در برابر رطوبت است. این سه ویژگی مهم‌ترین دلایل استفاده از پوکه در ساخت تونل‌ها است.

کاربرد پوکه در ساخت آبنما

ساخت آبنما با استفاده از پوکه
ساخت آبنما با استفاده از پوکه

پامیس یا پوکه در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی نشان می‌دهد. و به راحتی فرسوده نمی‌شود. از این رو تمامی آبنماها را با این سنگ می‌سازند. به این ترتیب طول عمر آبنما تضمین می‌شود و هرگز دچار پوسیدگی و سایش نمی‌شود.

برای خرید، سفارش و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
شماره موبایل: 09361317050

کاربرد پوکه در صنعت

از جمله کاربردهای پوکه می‌توان به تولید محصولات مختلف صنعتی اشاره کرد. طیف محصولاتی که با استفاده از پومیس تولید می‌شوند بسیار گسترده است. در این بخش برخی از مهم‌ترین تولیدات پومیس در صنعت را معرفی می‌کنیم.

مهم‌ترین کاربردهای پوکه در صنعت عبارتند از:

  • استفاده از پوکه در ساخت لوازم بهداشتی
  • کاربرد پومیس در نساجی

استفاده از پوکه در ساخت لوازم بهداشتی

کاربرد پوکه و سنگ پا
کاربرد پوکه و سنگ پا

معروف‌ترین محصولی که از پوکه ها ساخته می‌شود سنگ‌پا است. سنگ‌پا در زبان انگلیسی با نام Pumice شناخته می‌شود. ‌Pumice‌ هم به معنی سنگ‌پا است و هم به معنی پوکه. برای اطلاع دقیق از معنی پوکه به انگلیسی لینک زیر را ببینید.

حتما بخوانید: معنی پوکه معدنی به انگلیسی

به‌جز سنگ‌پا، از پوکه در ساخت محصولات بهداشتی دیگری همچون صابون، مسواک و خمیردندان استفاده می‌شود. یکی دیگر از محصولاتی که اینجا می‌توان نام برد پاک‌کن‌های مداد و خودکار است.

پوکه یا پومیس در نساجی چه کاربردهایی دارد؟

پوکه در نساجی چه کاربردهایی دارد
پوکه در نساجی چه کاربردهایی دارد

حتما لباس‌ها و شلوارهای جینی که سنگ‌شوی شده‌اند را دیده‌اید. شاید حتی از این لباس‌ها استفاده می‌کنید. اما آیا می‌دانستید که برای به اصطلاح سنگ‌شوی کردن این لباس‌ها از پوکه ها استفاده می‌کنند؟

این خاصیت سایندگی پومیس است که در سنگ‌شوی کردن و نرم کردن پارچه‌های ضخیمی مانند پارچه‌های جین به کار می‌آید.

کاربرد پوکه در تصفیه‌خانه

یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز سنگ پومیس خاصیت تصفیه‌کنندگی آن است. به همین دلیل این سنگ در تصفیه‌خانه‌ها کاربردهای زیادی دارد.

استفاده از پوکه در آکواریوم

استفاده از پوکه در آکواریوم
استفاده از پوکه در آکواریوم

اگر آکواریوم داشته باشید حتما با این مورد آشنایی دارید. یکی از بهترین کارهایی که برای زیباسازی آکواریوم می‌توانید انجام دهید استفاده از پوکه است. پومیس علاوه بر زیبا کردن آکواریوم شما، با خاصیت ضد باکتریایی خود، باکتری‌های موجود در آب را از بین می‌برد.

کاربرد پوکه در صنعت پزشکی

موارد استفاده پوکه در صنعت پزشکی
موارد استفاده پوکه در صنعت پزشکی

بعد از تمام کاربردهایی که برای پوکه ها برشمردیم نوبت به کاربردهای این سنگ در صنعت پزشکی می‌رسد.

تولید محصولاتی برای بهبود زخم‌های پوستی، ضدعفونی کننده زخم‌ها و جدا کردن سلول‌های مرده بدن از جمله موارد استفاده از Pumice در صنعت پزشکی می‌باشد.

برای خرید، سفارش و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.
شماره موبایل: 09361317050

خرید پوکه معدنی

برای خرید پوکه و اطلاع از قیمت‌های آن می‌توانید با شماره‌های کارشناس فروش تماس بگیرید. همچنین می‌توانید لینک زیر را هم برای اطلاع از قیمت روز پوکه معدنی مشاهده کنید.

حتما بخوانید:‌ قیمت پوکه معدنی

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم تمامی کاربردهای پوکه معدنی را معرفی کنیم. در پاسخ به سوال «پوکه چه کاربردهایی دارد؟» از موارد استفاده این سنگ در ساختمان سازی، کشاورزی، عمران، صنعت و پزشکی گفتیم. همچنین کاربردهای پومیس را در تصفیه‌خانه‌ها، ساخت عایق صوتی، آکواریوم و… برشمردیم.

به نظر شما توانستیم تمامی موارد استفاده پوکه را پوشش دهیم؟ اگر چیزی را از قلم انداخته‌ایم حتما در بخش نظرات ما را مطلع کنید.

مطالب مرتبط:

پوکه معدنی چیست و چگونه به وجود می آید؟ پوکه معدنی درجه ۱ در پوکه برتر

قیمت پوکه معدنی، صنعتی و ساختمانی – خرید پوکه معدنی با تخفیف ویژه

پوکه ساختمانی چیست؟ + ۱۰ کاربرد پوکه در ساختمان

پوکه صنعتی چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

بهترین پوکه معدنی در ایران کدام پوکه است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پوکه شیب بندی: شیب بندی کف و سقف ساختمان و کف سازی با پوکه

فوم بتن چیست؟ فوم بتن یا پوکه: کدام بهتر است؟

معنی پوکه معدنی به انگلیسی چی میشه؟

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی

کاربرد پوکه معدنی در ساخت سد آبی: بهترین دوست سدسازی!

استفاده خلاقانه از پوکه معدنی به عنوان عایق حرارتی

با کاربرد پوکه در ساخت بتن آشنا شوید

نحوه شکل گیری پوکه معدنی به چه صورت است؟

5/5 - (3 امتیاز)

مطالب مرتبط

1 دیدگاه دربارهٔ «همه کاربردهای پوکه یا پومیس را بشناسید | آپدیت 1402»

  1. خیلی کامل بود من برای علوم ششم دنبال کاربردهای پوکه معدنی بودم این مقاله رو استفاده کردم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دوازده =